Mataralaiset kertovat
Kansalaistoiminnankeskuksen blogi

nainen katsoo puhelinta sohvalla

Ehkä päättelit oheisesta kuvasta, että kirjoitan yksinäisyydestä. Kuvan henkilö ei ole yksinäinen, hän osallistuu parhaillaan kansalaistoimintaan. Hän ehkä lukee hallituksen kokouksen pöytäkirjaa tai osallistuu etänä suunnittelupalaveriin. Tai sitten hän on liittymässä tärkeän asian puolesta perustettuun verkkoyhteisöön.

2020-luvulle saavuttaessa digitalisaatio muovaa kaikkia elämämme osa-alueita, myös kansalaisyhteiskuntaa. Neljäs sektori näyttäisi imevän digitalisaation ansiosta yhä suuremman siivun kansalaistoiminnasta. Löyhiä, hierarkiattomia verkostoja syntyy esimerkiksi sosiaalisessa mediassa ja ne luovat ja ottavat käyttöön erilaisia digitaalisia palveluja. Samaan aikaan yhdistyksissä ihmetellään jäsenkatoa ja jäsenten sitoutumattomuutta, vaikka ilmiselvästi ihmisiä yhä kiinnostaa kansalaistoiminta. Lopulta kyse on toiminnan organisoitumisesta ja siihen käytettävistä (digitaalisista) työkaluista.

4H-yhdistyksen väkeä Muuramesalin edessä.

4H tunnetaan usein sen monista lapsille suunnatuista kerhoista ja leireistä. Harva kuitenkin tietää mitä muuta annettavaa 4H:lla on. Lapset voivat osallistua erilaisiin kerhoihin ja leireille. Nuorille ja nuorille aikuisille tarjotaan 4H-yrittäjyyttä, kerhonohjausta, monipuolista klubitoimintaa sekä työpalvelun kautta työllistymistä.

Jyväskylässä pyörii tällä hetkellä yhdeksän erilaista kerhoa. Suuri osa kerhoista on Safkasankarit -kokkikerhoja, joissa opetellaan ruoanlaiton ja leipomisen alkeita. Kerhossa valmistetaan muun muassa helppoja välipaloja, terveellistä kotiruokaa, sekä herkkuja silloin tällöin. Myös kestävän kehityksen periaatteet näkyvät kokkikerhoissa: kaupasta ostetaan vain tarpeellinen ja ohjeita suunnitellessa hyödynnetään kaappien sisältöä ja vältetään näin hävikkiä. Monitoimikerhoissa askarrellaan, liikutaan, leikitään ja kokkaillaan pieniä välipaloja mahdollisuuksien mukaan. Myös kerholaiset saavat vaikuttaa kerhon sisältöön. Liikuntakerhoissa kokeillaan ja harrastetaan erilaisia liikuntalajeja sekä sisällä, että ulkona. 4H:n leirit ajoittuvat koulun lomapäiville, kuten syys- ja kesälomille ja niiden teemat vaihtelevat vuodenaikojen mukaan.

Kansalaistoiminta.NYT kahvihetki Mataran aulassa

Marraskuun 7. päivänä 2019 järjestettiin Matarassa Kansalaistoiminta.NYT Tutkimus- ja kehittämispäivä kansalaisyhteiskunnan kokijoille, -tekijöille ja -tutkijoille. Tilaisuuteen osallistui noin 80 henkilöä osallistujat, järjestäjät sekä alustajat mukaan luettuina. Tapahtuma haastoi kyselemään ja kyseenalaistamaan käsityksiä kansalaistoiminnasta sekä tämän päivän yhteiskunnasta. Tilaisuuden juuret ovat Kansalaisyhteiskunnan tutkimus- ja kehittämispäivissä. Nykyisessä muodossaan tutkimus- ja kehittämispäivä järjestettiin ensimmäisen kerran vuonna 2017 ja nyt järjestetty tapahtuma oli toinen laatuaan.

Kansalaistoiminta.NYT Tutkimus- ja kehittämispäivän teemana oli kupliva kansalaisyhteiskunta. Tapahtuman tarkoitus oli herätellä pohtimaan, tiedostamaan ja keskustelemaan kuplista, joita kansalaisyhteiskunnassamme vaikuttaa. Ymmärrämmekö katsovamme asioita usein kuplien sisältä ja millä tavalla ne vaikuttavat henkilökohtaiseen kokemukseemme todellisuudesta? Kuplilla on myös osuutensa demokratian, yhteiskunnan ja kansalaistoiminnan muutoksiin. Harjoittelijana pääsin osallistumaan tapahtuman suunnitteluun osana suunnittelutiimiä sekä käytännön toteuttamiseen. Tapahtumapäivänä sain myös kasvattaa ammatillista pääomaani nauttimalla puheenvuoroista ja työpajoista osallistujan saappaissa.

Matkakuvia Kroatiasta

Syksyn aikana minulla oli kaksi eri lentomatkaa ja siinä tuli törmättyä sellaiseen " byrokratiaan", jollaiseen en ole aiemmin törmännyt.  Lentokentällä tuli muutamia mutkia matkaan. Ensimmäinen tapaus oli, kun elokuussa minulla oli työmatka ja matkaseurueeseen kuului seitsemän kuuroa matkustajaa ja kaksi viittomakielen tulkkia. Varasin ryhmällemme normaalisti lentoliput matkatoimiston kautta. Lähtöpäivänä jokainen ryhmästämme teki itse omat lähtöselvityksensä, paitsi yhden matkustajan nimestä puuttui yksi kirjain ja hän sen takia joutui menemään virkailijan tiskille. Silloin virkailija huomasi meidän ryhmämme ja jäimme kaikki "kiinni". Meidän kaikkien nimet merkittiin deaf-listalle ja lisäksi lentoemäntä järjesti meille lentokoneessa istumapaikat uudelleen, koska muutaman ryhmäläisemme paikat olivat alun perin varauloskäyntien kohdalla ja ne paikat eivät ole kuuroille sallittuja. Lisäksi lentoemäntä kävi tulkin kanssa jokaisen luona kertomassa turvallisuusasiat; pelastusliivit ja hengitysmaski… Hyvää palvelua!